Door de Chinezen het bos niet meer zien! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ilja Brouwer - WaarBenJij.nu Door de Chinezen het bos niet meer zien! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ilja Brouwer - WaarBenJij.nu

Door de Chinezen het bos niet meer zien!

Blijf op de hoogte en volg Ilja

03 Juni 2014 | Nepal, Kathmandu

Afgelopen week drie dagen naar Chitwan National Park geweest, het eerste nationale park in Nepal. Verder heb ik er geen info over, want er is geen Nederlandse Wikipedia pagina beschikbaar :P Samen met Anna (een andere vrijwilligster) en Annemieke van Het Andere Reizen (de organisatie waar ik het vrijwilligerswerk geregeld heb). Al tijdens de heenreis leek het fout te gaan. Een moment van paniek toen de bus stil kwam te staan: de reis naar Pokhara duurde 13 uur (in plaats van de gebruikelijke 7 uur) door twee landslides. Maar gelukkig was het dit keer 'maar' een gekantelde vrachtwagen. De terugreis van Pokhara duurde overigens maar 5 en een half uur en dat in een busje met de naam 'Taitanic'. In de bus hing een mooie filmposter (bij gebrek aan televisie denk ik). Waarom iemand een vervoersmiddel de naam Titanic (tenminste ik denk dat ze dat bedoelde) zou geven is mij een raadsel. Ik denk dat ze het einde van de film hebben gemist ofzo. Maar, na een niet al te lange, maar wel erg warme, reis aagekomen in Chitwan.

De aankomst in Chitwan was letterlijk een verademing! Wat is het toch heerlijk om frisse lucht in te kunnen ademen zonder al die troep en vuilheid die er in Kathmandu in zit. En als je daar dan ook nog een goed boek, leuk gezelschap, een mooie zonsondergang én ongelimiteerd melk thee bij hebt , dan heb je een hele mooie avond!

De volgende dag hebben we een kanotrip en jungle wandeling gemaakt, wat erg gezellig was (met 10 man in één kano). Alleen leek de omgeving wel heel erg op de Biesbosch (behalve de krokodillen, die heb ik op de Biesbosch nog niet gezien). Na de kanotrip ook nog een rhino gespot. Hij lag halfdood in een rivier, maar daardoor konden we wel heel dichtbij komen. Alleen een beetje jammer dat hij er niet heel fotogeniek bij lag. Ook sporen van een tijger gezien. Maar of een tijger die had achtergelaten of een medewerker van Chitwan voor de toeristen weet ik niet... Verder nog een wild zwijn, herten en ander uber-exotische dieren gezien (zoals grote groepen Chinezen, die nog steeds luidruchtig zijn!).

Ook een olifantensafari gedaan. Eigenlijk wilde ik liever iets van een jeepsafari doen, omdat die olifanten natuurlijk veel liever rondlopen zonder 4 toeristen op hun rug. Maar goed, Annemieke heeft me overtuigd dat de olifanten in Chitwan best redelijk worden behandeld en met 2 tegen 1 was deze dierenvriend in de minderheid. En aangezien ik nog steeds geen vegetariër ben, vond ik dat ik ook niet te hypocriet moest doen. Al moet ik zeggen dat ik hier in Nepal bijna geen vlees eet. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik weinig vertrouwen heb ik hoe het vlees hier bewaard wordt (en ze hebben hier toch geen bitterballen). Maar de olifantensafari was één grote flop! Je zou op deze manier dichter bij de dieren kunnen komen, maar met zo'n 20 olifanten met luidruchtige Chinezen erop blijven die dieren echt wel op afstand! En daar loop je dan door de prachtige natuur (nou ja, de olifantie loopt), met als uitzicht al die andere toeristen die ook een olifantensafari doen. Nou, ik had echt het gevoel dat ik in de jungle was hoor..! Volgens mij is daar een spreekwoord over.. Door de Chinezen het bos niet meer zien! Geen aanrader dus.

Maar de reis had zeker ook hoogtepunten, zoals het ontbijtbuffet met pannekoeken, gebakken eitjes en geroosterde toast! Heerlijk! Weer is een wat anders dan rijst 's ochtends. Op de terugweg naar Kathmandu weer de 'Titanic' tegengekomen. Nog steeds niet gezonken dus. En natuurlijk werd ook dit avontuur weer afgesloten met heerlijke koffie (hazelnut cappuccino!) bij de Himalayan Java!

Het eindoordeel over Chitwan National Park: gezellige trip, genoten van de schone lucht, melk thee (bij gebrek aan hazelnut cappuccino) en het zwembad. Maar het park zelf... Ach, de Malpie is ook leuk. Daar heb je dan misschien geen olifanten, krokodillen en neushoorns, maar ook geen luidruchtige Chinezen!

Heel veel lieve groetjes uit stoffig Kathmandu!

  • 03 Juni 2014 - 17:17

    Masha:

    Hihi niet alles met spleetogen is Chinees he :P Maar volgens Jordi zijn het waarschijnlijk idd Chinezen als ze zo luidruchtig zijn ;) kussies!

  • 03 Juni 2014 - 20:35

    Oma:

    Leuk verhaal ik merk dat je erg geniet. Je kaart is vandaag aangekomen, dank je. Hoop dat je verdrag nog veel plezier hebt

  • 03 Juni 2014 - 20:38

    Je Moedertje:

    Fijn dat je even frisse lucht hebt kunnen happen. Ik weet zeker dat de biesbos minder interessant is. Groetjes

  • 06 Juni 2014 - 18:57

    Je Vader:

    De safari was dan wel geen succes, maar ze hadden wel cappuccino.Geniet er maar van.Groetjes.

  • 21 Juni 2014 - 21:01

    Eric Vd Meijden:

    Beste Ilja,
    Vandaag waren je ouders bij me op bezoek. Trots vertelde ze me over jou avonturen. En ik moest je webblog maar eens bekijken. Dat heb ik bij deze gedaan. Dat ze trots op je zijn snap ik nu heel goed. Zo ver weg op jezelf aangewezen verdiend toch wel respect. Bij alles wat je nog gaat doen heel veel succes. Pas goed op je zelf.

    Liefs en groeten vanuit Nederland

    Eric vd Meijden X X X


  • 23 Juni 2014 - 15:04

    Marga:

    Hey Ilja,
    Hilarische verhalen! Wat een schrijftalent heb je toch (maar dat wist ik natuurlijk al lang). Dat verhaal van die olifanten safari herken ik wel een beetje van mijn safari in Tanzania. Daar was ik een van de toeristen in een van die twintig busjes die zich met lopende motor om die ene leeuw hadden verzameld. Dan voel je je inderdaad geweldig een met de natuur om je heen?! Nou ja, je moet het een keer meegemaakt hebben. Ilja, blijf vooral schrijven, want voor nos is het genieten als we lezen. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Ilja

Actief sinds 01 Maart 2010
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 13438

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 20 Juli 2014

Nepal en Maleisie

02 April 2010 - 30 Mei 2010

Peru

Landen bezocht: