1 down, 7 to go! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Ilja Brouwer - WaarBenJij.nu 1 down, 7 to go! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Ilja Brouwer - WaarBenJij.nu

1 down, 7 to go!

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

12 April 2010 | Peru, Cusco

Eindelijk, daar is ie dan; mijn eerste bericht! Sorry dat ik jullie zo lang in spanning hebt laten wachten, maar het valt niet mee hoor zo´n blog bijhouden..

Ik zit alweer een week hier in Cusco en het bevalt me allemaal erg goed. Precies een week geleden (op maandag) ben ik begonnen met de Spaanse taalcursus (of eigenlijk dinsdag, maandag was de introductie ;)). We hebben met alle nieuwe studenten een city-tour door Cusco gedaan en het is echt een super mooie stad. Vooral het centrum ziet er tip-top uit, perfect bijgehouden voor de toeristen natuurlijk ;) De Plaza das Armas is een soort ontmoetingspunt in het midden van de stad, een plein waar eingenlijk altijd wel mensen zitten of rondlopen (en niet alleen de toeristen!) Ook is er altijd wel iemand die je iets aan wil smeren.. (free massage for you, all night long! Uhh, no thanks :D) Maar gelukkig zijn ze niet te pushy hier (je wordt niet aan je arm een winkel binnengetrokken zoals in Egypte..:P)

De talenschool waar ik les heb ik best klein, er zijn dus ook niet zo heel veel studenten. De meeste die dezelfde week zijn begonnen als ik komen uit Engeland en de VS, dus ook mijn Engels wordt hier getrained :P De klasjes zijn erg klein, ongeveer een man of 3 (vandaag had ik zelfs deels prive-les omdat mijn medestudenten er niet waren). Ondanks dat de lessen compleet in Spaans gegeven worden, gaat het allemaal best makkelijk. Sommige woorden of zinnetjes worden wel vertaald naar het Engels als je het echt niet snapt, maar ze proberen het eerst anders duidelijk te maken door het bijvoorbeeld uit te beelden.

Pfff, wat is er verder allemaal nog gebeurd de afgelopen week...? Ten eerste ben ik geswitched van gastgezin. Het gezin waar ik zat was erg aardig, alleen hadden ze echt hun eigen ding dat ze deden en ik woonde toevallig ook in huis. Ik voelde me niet echt ´part of the family´ wat wel de bedoeling van een gastgezin is. Mijn nieuwe familie is een hechtere familie en zijn iets toegankelijker zeg maar... Gisteravond samen Norbit gekeken (in het Spaans natuurlijk), jeez wat een slechte film!, maar het was wel gezellig :)

Oh, en ook de vlucht viel heel erg mee :) Het was wel een lange zit (13 uur), maar we werden ge-entertained met films, series en muziek. Allemaal nieuwe films zoals; Up in the Air, Nine, Avator, Up, 2012 en natuurlijk Twilight! Whooot! :D Het eten was wel oke (voor vliegtuig-voer dan..). Maar wat ik precies heb gegeten weet ik al niet meer, sorry oma! ;)

En verder:
- De taxi´s hier zijn belachelijk goedkoop... Voor 2,50 solles (omgerekend zo´n 60, 65 eurocent) word je overal heengebracht binnen Cusco, met uitzondering van de echte buitenwijken (waar de echt arme mensen wonen) en het vliegveld, wat ook buiten de stad ligt.
De bus is echter nog goedkoper. Voor 1 rit betaal je 0,60 solles (ongeveer 15 eurocent !)

- Het weer is erg lekker hier. Ondanks de hoogte is het erg warm (zolang je in de zon staat tenminste... In de schaduw is het meteen een stuk kouder :S). Ook als het ´s ochtends erg warm is geweest, komt er ´s middags regen (feels like home!) Verder is het in de huizen en gebouwen erg koud, dus een vest mee naar school!
De UV-straling is wel heel sterk hier, ben nogal verbrand...Hopelijk kleurt het nog een beetje bij! :P

- Het is een mooie stad, maar wel een stinkstad! Overal waar je kijkt; auto´s, auto´s en nog meer auto´s! Ongeveer 90 procent (!!) daarvan zijn taxi´s. Het oversteken is dan ook echt een avontuur hier! ;)

- Vanmorgen op school de trip naar Machu Piccu gepland! Komende vrijdag vertrekken we rond een uur of 1 (net na de les) met bus en trein richting de oude rommel. Daar hebben we ´s avonds een overnachting in een hotel en de volgende dag gaan we de ruines van Machu Piccu onveilig maken!


Zo dat was wel weer genoeg als eerste bericht dacht ik zo! Ik zal proberen jullie de volgende keer niet zo lang te laten wachten, want natuurlijk zitten jullie met smacht te wachten op het volgende bericht! ;P

Tot dan, Adios mi amigos!

  • 13 April 2010 - 10:00

    Masha:

    Jaaaa eindelijk bericht uit Cusco :P

    Norbit is inderdaad een heeeeele slechte film, maar Jordi vond 'm geweldig.......

  • 13 April 2010 - 10:41

    Ad:

    Ik heb met veel plezier je verslag gelezen, echt heel leuk geschreven, echt Ilja......

  • 13 April 2010 - 15:37

    Lisa:

    Leuk zeg, vrijdag al naar de inca stad! Ik wacht met smacht af op nieuwe verhaaltjes & foto's.. :d

    Nog nieuwe gebruiken ontdekt door t gastgezin? Speciale rituelen, eten, gelovig, hygiëne?
    Had van margot gehoord dat ze sprinkhanen ging eten, ga jij ook smerig doen? Want dat lijkt me ook wel een 'wij eten insecten' land of niet? haha :d Heb je al een nieuw peruaans gerecht ontdekt? Als je terugkomt moet je maar es een etentje geven in t peruaans :d Dan wil ik best komen eten :p
    cheers!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 01 Maart 2010
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 13475

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 20 Juli 2014

Nepal en Maleisie

02 April 2010 - 30 Mei 2010

Peru

Landen bezocht: