Okay, keep going! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Ilja Brouwer - WaarBenJij.nu Okay, keep going! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Ilja Brouwer - WaarBenJij.nu

Okay, keep going!

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

18 April 2010 | Peru, Cusco

Het is weer een tijdje geleden sinds mijn laatste bericht, maar ik leef nog! Dat weet ik zeker omdat alles PIJN doet!

Nee, wij hoeven geen bus naar Machu Picchu, wij lopen wel... 2 uur, is te doen. Alleen had niemand ons verteld dat het trappen zouden zijn! Zeker 1,5 van de 2 uur, alleen maar trappen. En dat allemaal om 4 uur ´s nachts... (ja, je moet er vroeg bij zijn in Machu Picchu, het gaat om 6 uur open en om een of andere reden moesten we bij de eerste 500 bezoekers zitten...(van de ongeveer 2500 per dag))

Dus om kwart voor 4 ´s ochtends zijn we (Shannon, Waheeda en ik), gewapend met 2 zaklampen vertrokken. De trappen naar Machu Picchu lopen door het bos en het zal harstikke mooi zijn geweest, alleen zie je daar om 4 uur ´s ochtends niks van! Maar na 2 uur lang door het donker lopen (of zeg maar gerust klimmen) en ontelbaar keer bijna van de trap gedonderd te zijn, waren we om iets voor 6 uur eindelijk bij de ingang van Machu Picchu. En ja, we did it, net voor de eerste bus aankwam!

Ik dacht even na 2 uur hiken in Nederland aan te zijn gekomen; reeegen! (tijdens het lopen trouwens ook al, dat maakte het traplopen nóg leuker en gladder :S)

Het eerste uur (of 2) in Machu Picchu was iets minder... We waren nat van het zweet (want ja, we hadden wél een paraplu bij!), het regende en er hing een dichte mist. Maar, rond 9 uur brak eindelijk de zon door en de rest van de dag is het prachtig weer geweest!

Ondanks mijn geklaag hierboven allemaal, is Machu Picchu echt zó mooi! Alles is heel goed bewaard gebleven en je kijkt niet alleen van een afstandje naar de ruines, maar je loopt er echt tussendoor, overheen en langs af. Want voor de mensen die het misschien nog niet wisten; Machu Picchu (Peru) is een stad van de Inca's die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Er is in deze stad nog veel van de Inca-beschaving terug te vinden. De naam Machu Picchu betekent letterlijk Oudeman Hoogte in het Quechua.(dank u, Wikipedia!)

We hebben eerst een guided tour gedaan. Onze gids sprak Engels (of iets wat er op leek tenmiste...), en hij was lekker enthousiast; "Okayyy, keep going!" (met de klemtoon op de ´y´ ) :D Na de tour hebben we ook nog ´los´ ;P rond gelopen (net als de lama´s trouwens) en hebben een berg beklommen (dat was inderdaad NIET mijn idee, maar goed). We zijn ook nog heel vaak bijna van de berg gevallen, omdat het daar ontzettend glad was. Want wat krijg je als je regen en zand mixed? Inderdaad, modder... Maar het moet gezegd worden, het uitzicht was dan ook wel spectaculair!

Eerst wilden we (na de helse tocht de berg op), met de bus terug naar beneden. Maar na lang uitgerust te hebben, waren we eigenlijk ook wel heel benieuwd naar hoe het er nou eigenlijk uit had gezien ´s ochtends... Dus we zijn ook maar weer te voet terug naar beneden gegaan! Naar beneden ging wel een stuk makkelijker moet ik zeggen... Desondanks waren ik en mijn knieen toch ERG blij toen we weer bij ons hotel waren! Ik denk niet dat ik ooit zo moe ben geweest...

Maar ondanks alle pijn en vermoeidheid hebben we echt een super dag gehad! Heel veel gelachen en vooral veel mooie dingen gezien :) Machu Pucchu (of Muchu Muchu, zoals ons mam het noemt :P), is een must voor iedereen die naar Peru gaat! Ik zou echt nog uren door kunnen gaan met verhalen over hoe mooi Machu Picchu is, maar het is toch niet te beschrijven, je moet het gewoon zien. Ik heb ook geen uren de tijd; internetten kost geld hier mensen! ;P

En, benieuwd naar de foto´s?? Daar zullen jullie helaas nog even op moeten wachten, heb de USB kabel van het fototoestel niet bij vandaag :P Dus maandag of dinsdag!

Iedereen nog bedankt voor de leuke berichtjes! Hoe meer berichtjes, hoe eerder ik update! ;)

Dus voor nu, adios amigos!

  • 19 April 2010 - 06:03

    Susan:

    ja gelukt als eerste gereageerd
    Ilja, voor de bus boven geweldig en dat te voet. ook nog eens te voet naar beneden,je krijgt daar een berenconditie dus onze volgende vakantie geen geklaag van je ik ben moe maar gewoon zoals nu doorzetten. Ik ben reuze benieuwd naar de foto;s van machu pucchu (oftewel machu machu)
    rust de volgende dagen goed uit zodat je weer een nieuw uitje kan plannen. Meisje geniet en pas goed op jezelf

    ikke

  • 19 April 2010 - 07:59

    Masha:

    Whahaha wat een briljante opening van het berichtje! :D Wauw, helemaal te voet, en dat met wind tegen zeker :P Ik heb heeeeeeeel benieuwd naar de foto's :)

    Kus van je zus!

  • 19 April 2010 - 10:18

    Rita Sterks:

    leuk verhaal ilja om te lezen ,om zelf te lopen ik weet t niet,...
    fijn dat t goed gaat en goed naar je zin hebt en een fijne tijd nog en ik blijf je natuurlijk volgen groetjes van ons allen uit rooi

  • 19 April 2010 - 15:25

    Lisa:

    Oke, je hebt het zelf gewild.. (a)

  • 19 April 2010 - 15:25

    Lisa:

    Spammen...!!!!!

  • 19 April 2010 - 15:26

    Lisa:

    Lijkt me heel leuk om je foto's te zien :d

  • 19 April 2010 - 15:26

    Lisa:

    Moest wel ff lachen om je verhaaltje

  • 19 April 2010 - 15:27

    Lisa:

    4 uur 's ochtends zo'n tocht, en dan toch nog terug lopen..!

  • 19 April 2010 - 15:27

    Lisa:

    Respect (h)

  • 19 April 2010 - 15:28

    Lisa:

    Leuk iig om wat van je te lezen!

  • 19 April 2010 - 15:29

    Lisa:

    Ben benieuwd naar de komende verhalen en foto's!

  • 19 April 2010 - 15:30

    Lisa:

    Hoelang zit je nog trouwens bij het gastgezin en ga je naar het volgende avontuur?

  • 19 April 2010 - 15:32

    Lisa:

    Nou, succes nog met alles en tot de volgende keer!

  • 19 April 2010 - 15:32

    Lisa:

    Groetjes uit het verre nederland (ook van de rest van de fam hier (ze lezen t allemaal mee! (dus tel er maar weer 3extra berichtjes bij :d)

  • 19 April 2010 - 16:09

    Ad:

    geweldig,wat'n conditie! heeft die "hoogtestage"in Cuzco toch geholpen. Werkt beter dan fitness.

    Man van ikke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 01 Maart 2010
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 13476

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 20 Juli 2014

Nepal en Maleisie

02 April 2010 - 30 Mei 2010

Peru

Landen bezocht: